EVKA-3 SOSYAL MERKEZ VE AKTARMA İSTASYONU

Meydan Görünüm
Kavramsal Diyagram
Genel Görünüm
Vaziyet Planı
Meydan ve Kültür Merkezi
Meydan ve Aktarma İstasyonu Bağlantısı
Aksonometrik Görünüm 1
Aksonometrik Görünüm 2
Aksonometrik Görünüm 3
Aktarma İstasyonu
Atölyeler
Planlar
Meydan Görünüm
Kültür Merkezi
Kesitler
Cepheler
Meydan ve Atölyeler
Tiyatro Salonu
Maket

Gündelik hayat, içerisinde yer aldığımız, her an tecrübe ettiğimiz ve bu rutini nedeniyle fazlaca üzerinde durmadığımız; zihnimizde zaten bildiğimizi ve geçiştirilmesi gerektiği algısına sahip durumdadır. Oysa bizlere hiç farkında olmadığımız sürprizler ve olanaklar da sunabilir, elbette bu farkındalığı yakalamak için “bilindik anlatının” dışına çıkmak kaydıyla...(Gündelik Hayat Eleştirileri; “Aşina olunan illa ki bilinen değildir” | Emek Erez)

ANA FİKİR

Gündelik kent yaşamı içindeki ulaşım, yukarıda söz edildiği türden bir rutini temsil eder. Saatlerimizi geçirdiğimiz ulaşımda, bir noktadan başka bir noktaya olabildiğince süreklilik içinde ve hızlıca erişebiliyor olmak modern kent yaşantısında mutlulukla özdeş bir hale gelmiştir. Toplu ulaşım araçları ve özellikle raylı sistemler bu türden bir konforu üretmenin şimdilik yegane yolu gibi görünmektedir. Günden güne gelişen raylı sistem altyapıları kentliye zamanın ruhuna uygun biçimde oldukça ‘hız’ kazandırmaktadır. Kazanıldığı iddia edilen zamansa gündelik koşturmaca içinde başka bir şekilde ‘hızla’ tüketilmektedir.

Tam da bu noktada ulaşım araçları ve tasarım problemine konu aktarma istasyonlarından söz edilirken üstüne basa basa kullanılan ‘hız’ kavramının gündelik hayattaki, yeri, etkisi ve bu denli kutsanması sorgulanabilir mi? Acaba gündelik hayatın sürekliliği ve olanca hızı içinde duraksamak, soluk almak mümkün müdür? Aralara sızan parçalar biraz da olsa hızımızı yavaşlatıp başka türden ihtimaller üretebilir mi?

Tasarım tüm bu sorulara cevap arayarak kent yaşamındaki ‘hıza’ dair büyük anlatıyı raydan çıkarmayı denemekte, yeni bir katkıyı hedeflemektedir.

GENEL MİMARİ KURGU

Geleneksel ulaşım yapıları ve aktarma istasyonlarında temel kabul, kullanıcının söz konusu yapıda kalıcı olmadığı, yapı kullanımının kısa süreli ve olabildiğince “yolculuğun” devamlılığına katkı sağlar biçimde olması gerektiğidir. Bu türden kullanımlar yukarıda söz edildiği gibi gündelik hayat akışını daha da hızlandırmakta fakat kent düzeyinde algılanma ve farkındalık eşiğini oldukça yükseltmektedir.

Söz konusu tasarım probleminin metro çıkışları ve aktarma otobüsleri arasındaki ilişkiyi içerdiği düşünülürse; bu iki kullanım arasındaki ‘doğrudan’ ilişkinin arasında kendine yer bulacak, ve iki durum arasında konumlanacak üçüncü bir durumun olağan akış içinde farkındalık yaratacağı, kontrollü bir kesinti oluşturup, hız illüzyonundan azade yeni ve aktif bir kent yaşantısının aracı olacağı iddia edilmektedir.

Bu anlamda tasarım istenilen tüm program öğelerini metro-aktarma istasyon arasında bir ‘süzgeç’ gibi konumlandırmakta, gündelik yaşantı içine sızmaktadır.

MEKANSAL ORGANİZASYON

Evka-3 Metro istasyonu son istasyon olması sebebiyle önemli bir odak noktası olma iddiasındadır, fakat bu iddiaya karşılık olanca boşluğuyla “aktif bir kent yaşantısı” üretmenin de uzağındadır.

Öneri tasarım bu anlamda metro merdiven ve asansör çıkışlarının olduğu ‘plaza’ yı aktif kent yaşantısı için elverişli hale getirmeyi hedeflemektedir. Söz konusu plaza karakteri gereği alanın sert zemin kullanımları ve kentsel yaşantısının altlığı olabilme gücünü barındırmakta, Cengiz Han Caddesi, Ege Üniversitesi Lojmanları ve yakınındaki konut bloklarıyla doğrudan ilişkili haldedir. Bu doğrultuda halihazırdaki durumun ‘rehabilitasyonu’ hedeflenmiş, üzerindeki teknik yapılar kamusal kullanımların aracı olarak kullanılmış, alternatif kentsel kullanım senaryolarıyla kent yaşamına katkı koyamayan durumlarından sıyrılmışlardır.  Plaza yeni durumda bisiklet parkları, kaykay ve bisiklet hareket elemanları, açık hava sahneleri, spor elemanları, sokak hayvanı ve insan su yalakları, oturma ve gölgelendirme elemanları içeren bir ‘meydana’ dönüşmüştür.

Öneri tasarımda Aktarma İstasyonu ise halihazırda kuzeyde bulunan ara yoldan erişilecek şekilde konumlanmıştır. Kuzeydeki mevcut otoparkların korunması isteği, Cengiz Han caddesi arterinin görece yoğunluğu, ulaşım anlamında kuzey çeperini daha cazip kılmaktadır. Ayrıca arazideki kot farkı sayesinde aktarma istasyonu aktif kent yaşantısının oluşacağı meydandan ayrışmış ve yalıtılmış bir alanda kendine yer bulmuştur.

Alandaki mevcut kullanımlar olan Metro çıkışları ve Aktarma İstasyonu iki farklı kotta (meydan 0.00 kotunda, aktarma istasyonu +4.00 kotunda) düzenlenmiş, birbirleriyle hem yüzeyden hem de yüzeyin altından ilişkilenmiştir. Bu doğrudan ilişki arasına -yukarıda da sıkça belirtildiği gibi- Sosyal Merkez programları sızmıştır. Ana program öğeleri olan Kültür Merkezi, Eğitim Merkezi, Çarşılar doğrudan meydan ve aktarma istasyonu ile ilişkilenmektedir.

Kültür Merkezi, Dans Stüdyosu, Atölyeler, Çocuk Oyun Okulu meydanın hemen çeperinde yer almakta, açık alan kullanımlarıyla meydandaki kamusal yaşantıyı gündüz ve gece dinamik kılmakta, meydanda kullanıcıyla etkileşim kurmaktadır. Bu birimler kendi duvarlarını istendiğinde açarak meydanla hemhal olma amacı taşımaktadır.

Yeme içme birimleri ise +4.00 kotunda düzenlenmiş, aktarma istasyonu ve meydanla farklı varyasyonlarla ilişki kurmuştur. Dükkanlar ise metro ve sosyal merkez bağlantısında konumlanarak, yaşantı örgütler program öğeleri haline gelmiştir.

Sonuç olarak tasarımı oluşturan üç ana program öğesini Meydan(metro çıkışları),  Aktarma İstasyonu ve Sosyal Merkez olarak sayabiliriz. Öneri durumda Meydan-Aktarma İstasyonu arasındaki gerilimi yorumlayan, araya sızan, kendi dünyasını ve yaşantısını kuran merkezle birlikte hedeflendiği gibi “sosyal açıdan zengin bir kentsel yaşam ortamı” sağlanmıştır.

 

 

 

 

 

 

YER
İzmir
İŞVEREN
İzmir Büyükşehir Belediyesi
PROGRAM
Sosyal-Kültürel Merkez, Transfer İstasyonu
TÜR
Yarışma, 2.Ödül
İNŞAAT ALANI
28834 m²
EKİP
Seden Cinasal, Ramazan Avcı, Merve Özduman, Mert Doğaray, Nil Özkır, Yusra Ekin
DANIŞMANLAR
Elvan Ender, Zafer Kınacı

Projeler

28 Şubat, 2017

EVKA-3 SOSYAL MERKEZ VE AKTARMA İSTASYONU

Projeler

16 Haziran, 2016

LÜLEBURGAZ YILDIZLARI YÜZME AKADEMİSİ

Projeler

18 Mayıs, 2016

BORNOVA BELEDİYESİ ÇOCUK DÜNYASI

Projeler

10 Mayıs, 2016

FOLKART TIME

Projeler

15 Eylül, 2015

BORNOVA BELEDİYESİ HİZMET BİNASI VE ÇEVRESİ

Projeler

12 Ocak, 2015

ATATEPE SOSYAL MERKEZİ

Projeler

26 Temmuz, 2014

GÖKÇEADA LİSESİ

Projeler

03 Nisan, 2014

TCMB ANTALYA ŞUBE BİNASI

Projeler

17 Şubat, 2014

ÜRGÜP KENT OTELİ

Projeler

08 Ocak, 2014

İZMİR KALKINMA AJANSI

Projeler

09 Ekim, 2013

YTONG SEMT KÜLTÜR VE SOSYAL ETKİNLİK EVİ

Projeler

31 Mayıs, 2013

ARGOS KAYAK OTELİ

Projeler

30 Kasım, 2012

ÇANAKKALE BELEDİYESİ HİZMET BİNASI, KÜLTÜR MERKEZİ VE ÇEVRESİ

Projeler

13 Ağustos, 2012

HALİDE EDİP ADIVAR KÜLLİYESİ

Projeler

02 Nisan, 2012

YEŞİLOVA HÖYÜĞÜ ZİYARETÇİ MERKEZİ ve KAZI EVİ

Projeler

27 Ocak, 2012

UŞAK KENTİ ŞEHİRLERARASI OTOBÜS TERMİNALİ

Projeler

18 Kasım, 2011

ŞİŞLİ LİSESİ

Projeler

18 Kasım, 2011

MANİSA BELEDİYESİ HİZMET BİNASI ve ÇEVRESİ

Projeler

18 Kasım, 2011

ULVİ CEMAL ERKİN KONSER SALONU ve KÜLTÜR MERKEZİ

Projeler

18 Kasım, 2011

İZMİT SAHİLİ

Projeler

18 Kasım, 2011

İZMİR OPERA

Projeler

18 Kasım, 2011

DENİZLİ HÜKÜMET KONAĞI ve YAKIN ÇEVRESİ

Projeler

21 Ekim, 2011

DENİZLİ BELEDİYESİ HİZMET BİNASI ve ÇEVRESİ

Projeler

20 Ekim, 2011

SARIKAMIŞ HAREKATI ANMA ALANLARI

Projeler

20 Ekim, 2011

ULUDAĞ MİLLİ PARKI

Projeler

20 Ekim, 2011

KÜÇÜKÇEKMECE KENT MERKEZİ

Projeler

20 Ekim, 2011

YOZGAT TİCARET, KÜLTÜR ve SANAT MERKEZİ

Projeler

20 Ekim, 2011

FETHİYE ALIŞVERİŞ ve YAŞAM MERKEZİ

Projeler

20 Ekim, 2011

KAYSERİ İÇ KALESİ

Projeler

20 Ekim, 2011

KÜLTÜR PARK

Projeler

19 Ekim, 2011

ESKİŞEHİR TİCARET ODASI ve FUAR KONGRE MERKEZİ

Projeler

19 Ekim, 2011

DİCLE VADİSİ

 
English

© 2017 SCRA Mimarlık

Billur Sokak 35/7 GOP Çankaya, Ankara

T. 0312 428 08 12 — F. 0312 426 26 23 — M. 0532 252 77 88

scra@scra.com.tr