ŞİŞLİ LİSESİ

Bahçe
Vaziyet Planı
Üst Giriş Yukarıdan
İşlev Diyagramı
Atrium
Kesit-Görünüş
Bahçe-Çim Amfi
Atrium-Çim Amfi
Şişli Lisesi Gece-Gündüz

Kaçımız ikinci dereceden iki bilinmeyenli bir denklemin çözüm kümesini zorlanmadan bulabiliriz?

Avusturya - Macaristan İmparatorluğu hakkında ne kaldı aklımızda?

Vücudumuzdaki enzimlerin kimyasal yapısını hatırlayanımız var mı?

Seçtiğimiz mesleğe göre bu temel bilgi alanlarından bir ya da birkaçında uzmanlaşmış olabiliriz. Fakat lisede öğrendiklerimizin çoğunun hafızamızın derinlerine gömüldüğü bir gerçek...

Eğitim sistemi veya eğitim mekanları adına ne kadar gösterişli laflar edersek edelim; tipik lise öğrencisi için okul deneyimi, salt eğitim aktivitesi dışında kalan diğer zamanlarla doğrudan bağlantılı. Bireyin karakterinin büyük ölçüde oluştuğu bir dönemi kapsayan lise eğitiminden elde kalan şey çoğunlukla kurulan arkadaşlıklar, karşı cinsle tecrübe edilen ilişkiler, ders aralarında, öğlen tatillerinde, okul sonrası zamanlarda veya tatillerde yaşanan sosyal deneyimlerden oluşuyor. Bu sebepledir ki yukarıdaki soruların cevabını hemen veremiyor olabiliriz ama hepimizin liseden kalan arkadaşlıkları var. Yine aynı sebeple lise döneminden belleklerimizde kalmış parçalar büyük oranda ders dışı zamanlarla ilgili.

Asıl amacı bireyi yukarıdaki bilgilerle donatmak olan bir kurum neden belleklerde bize sağladığı (ya da sağlayamadığı) sosyal etkileşim ortamları ve bu ortamlarda yaşadıklarımızla yer ediyor?

Bireyin çevresinde olan bitenler hakkında akıl yürütmeye başladıktan sonra ilk kez sorguladığı "otorite" kavramının mekanıdır lise. Birey; derslere girmek, derslerden geçmek, belirlenmiş bir kıyafeti giymek ve belirlenmiş normlarda davranmak gibi şeyleri ilk kez sorgular. Eğitim (dersler) ve eğitimle doğrudan ilişkili süreçler (okul gezileri, konferanslar, etüd saatleri, spor aktiviteleri vb.) bu dış otoritenin hüküm sürdüğü alanlar iken, bu süreçlerin aralarında, önünde veya arkasında kalan diğer alanlar (ders araları, öğle tatilleri, okul sonraları, tatiller vb.) ise bireyin bu otoritenin kıyısından köşesinden dolandığı, çoğu zaman sarsmaya teşebbüs ettiği, bazen de doğrudan otoriteye başkaldırdığı alanlar olarak ortaya çıkar.

Bu tip merkezi otoritenin belirleyici olduğu sistemlerde eğitim tek yönlüdür. Sistem öğrenciyi sürekli pasif alıcı konumuna iter. Bireysel yeteneklerinizin ne olduğu önemli değildir; ya da diğerlerinden farklı olma şansınız yoktur. Özellikle Şişli Lisesi gibi çok merkezi konuma sahip eğitim yapılarında öğrencilerin eğitim aktivitesine konsantrasyonunu sağlamak otorite için güçtür. Bu yüzden öğrenciyi çevreden olabildiğince izole eden içe dönük yapı organizasyonları tercih edilir. Duvarlar, kontrollü kapılar, dışarıyla ilişki kurmayan yapılar... Sanki dışarda sürüp giden bir hayat yokmuşçasına...

Fakat ne kadar izole edilirse edilsin öğrenci, doğası gereği çoğu zaman sıkıcı olan dersi değil, okul kapısının dışında süregiden hayatı düşler. Sokakta başıboş dolaştığını, bir büfeden aldığı soğuk içeceği yudumlamayı, parkta sevgilisiyle geçirdiği zamanı hayal eder. Okul tüm bu hayallerin yanında hep fazlaca sönük ve sıkıcı kalır.

Mimarinin bütün bunları kökten değiştirmesi mümkün değil. Fakat öğrencilerin (ve diğer kullanıcıların) günlük hayatlarının büyük bir bölümünü geçirdikleri mekanları yakın çevrelerinden ve kentten soyutlamamak elimizde.

Örneğin sokak yaşantısını okulun ortak mekanı içine dahil etmek; mevcut yeşil alanı okulun dış mekan kullanımının bir parçası haline getirmek ya da tam tersine; okula ait alanların kamusal kullanım olanaklarının araştırılması ve önerilmesi mümkün.

Bu proje bunları yapıyor.

Bireyi hayata hazırlamak iddiasındaki bir kurum nasıl kendini hayattan soyutlayabilir ki?

YER
İstanbul
İŞVEREN
Şişli Belediyesi
PROGRAM
Eğitim Yapısı
TÜR
Yarışma, Mansiyon
İNŞAAT ALANI
18638 m²
EKİP
Seden Cinasal, Ramazan Avcı, Evren Başbuğ, Umut Başbuğ, Nabi Hamdi Mortan, Özcan Kaygısız, Müğe Bilgi, Hüseyin Komşuoğlu

Projeler

30 Kasım, 2017

KARA HARP OKULU LABORATUVAR MERKEZİ

Projeler

30 Kasım, 2017

KARA HARP OKULU SAVUNMA SPORLARI MERKEZİ

Projeler

29 Eylül, 2017

ÇEKMEKÖY KÜLTÜR MERKEZİ

Projeler

28 Şubat, 2017

EVKA-3 SOSYAL MERKEZ VE AKTARMA İSTASYONU

Projeler

16 Haziran, 2016

LÜLEBURGAZ YILDIZLARI YÜZME AKADEMİSİ

Projeler

18 Mayıs, 2016

BORNOVA BELEDİYESİ ÇOCUK DÜNYASI

Projeler

10 Mayıs, 2016

FOLKART TIME

Projeler

15 Eylül, 2015

BORNOVA BELEDİYESİ HİZMET BİNASI VE ÇEVRESİ

Projeler

12 Ocak, 2015

ATATEPE SOSYAL MERKEZİ

Projeler

26 Temmuz, 2014

GÖKÇEADA LİSESİ

Projeler

03 Nisan, 2014

TCMB ANTALYA ŞUBE BİNASI

Projeler

17 Şubat, 2014

ÜRGÜP KENT OTELİ

Projeler

08 Ocak, 2014

İZMİR KALKINMA AJANSI

Projeler

09 Ekim, 2013

YTONG SEMT KÜLTÜR VE SOSYAL ETKİNLİK EVİ

Projeler

31 Mayıs, 2013

ARGOS KAYAK OTELİ

Projeler

30 Kasım, 2012

ÇANAKKALE BELEDİYESİ HİZMET BİNASI, KÜLTÜR MERKEZİ VE ÇEVRESİ

Projeler

13 Ağustos, 2012

HALİDE EDİP ADIVAR KÜLLİYESİ

Projeler

02 Nisan, 2012

YEŞİLOVA HÖYÜĞÜ ZİYARETÇİ MERKEZİ ve KAZI EVİ

Projeler

27 Ocak, 2012

UŞAK KENTİ ŞEHİRLERARASI OTOBÜS TERMİNALİ

Projeler

18 Kasım, 2011

ŞİŞLİ LİSESİ

Projeler

18 Kasım, 2011

MANİSA BELEDİYESİ HİZMET BİNASI ve ÇEVRESİ

Projeler

18 Kasım, 2011

ULVİ CEMAL ERKİN KONSER SALONU ve KÜLTÜR MERKEZİ

Projeler

18 Kasım, 2011

İZMİT SAHİLİ

Projeler

18 Kasım, 2011

İZMİR OPERA

Projeler

18 Kasım, 2011

DENİZLİ HÜKÜMET KONAĞI ve YAKIN ÇEVRESİ

Projeler

21 Ekim, 2011

DENİZLİ BELEDİYESİ HİZMET BİNASI ve ÇEVRESİ

Projeler

20 Ekim, 2011

SARIKAMIŞ HAREKATI ANMA ALANLARI

Projeler

20 Ekim, 2011

ULUDAĞ MİLLİ PARKI

Projeler

20 Ekim, 2011

KÜÇÜKÇEKMECE KENT MERKEZİ

Projeler

20 Ekim, 2011

YOZGAT TİCARET, KÜLTÜR ve SANAT MERKEZİ

Projeler

20 Ekim, 2011

FETHİYE ALIŞVERİŞ ve YAŞAM MERKEZİ

Projeler

20 Ekim, 2011

KAYSERİ İÇ KALESİ

Projeler

20 Ekim, 2011

KÜLTÜR PARK

Projeler

19 Ekim, 2011

ESKİŞEHİR TİCARET ODASI ve FUAR KONGRE MERKEZİ

Projeler

19 Ekim, 2011

DİCLE VADİSİ

 
English

© 2017 SCRA Mimarlık

Billur Sokak 35/7 GOP Çankaya, Ankara

T. 0312 428 08 12 — F. 0312 426 26 23 — M. 0532 252 77 88

scra@scra.com.tr